Brončani kip mladog atlete Apoksiomena pronađen je u podmorju otočića Velih Orjula pokraj Lošinja, na dubini od 45 metara. Pri pronalasku kip je bio očuvan u cijelosti, nedostajao je samo mali prst lijeve ruke, a na stopalu desne noge još je bio pričvršćen dio izvorne brončane baze, koja je bila rastavljena.
Restauracija
Kip je izvađen 27.4. 1999. Radi se o grčkom djelu iznimne očuvanosti, ljepote izvedbe i umjetničke vrijednosti, za koji se pretpostavlja da datira iz 2. ili 1. st. pr. Krista. Projekt vađenja kipa iz mora, konzervatorsko-restauratorskih radova i istraživanja te predstavljanja kipa omogućeno je sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske i uz donaciju tvrtke Oxford Maritime Ltd. Iz Velike Britanije. Konzervatorsko –restauratorski radovi započeli su 2000.g. i izvođeni su u Hrvatskom konzervatorskom zavodu u Zagrebu. Radove je vodio danas pokojni restaurator Giuliano Tordi, bivši djelatnik instituta Opificio delle Pietre Dure u Firenzi u suradnji s restauratorom –majstorom Antonijom Šerbetićem, voditeljem Radionice za metal Hrvatskog restauratorskog zavoda. Radovi su trajali šest godina.
Konzervatorsko-restauratorski radovi na kipu Apoksiomena:
Hrvatski restauratorski zavod (Giuliano Tordi, Antonio Šerbetić, Ivan Fočić i Željko Tarandek)
Postavljanje kipa Apoksiomena:
Hrvatski restauratorski zavod (Antonio Šerbetić, Ivan Fočić i Dragutin Furdi) i Galerija Klovićevi dvori (Dragutin Matas i Davor Markotić)
Postament Apoksimena:
Hrvatski restauratorski zavod (Marin Barišić, Mate Roščić i Ivan Sikavica) / Izvedba postamenta: Stipe Lucić Kamenarski centrar i klesarstvo d.o.o. Samobor
Muzej Apoksiomena svojim konceptom daje odgovor na pitanje kako prezentirati jednu savršenu skulpturu, koja se nalazi izvan svakog vremenskog i fizičkog konteksta kojem je bila namijenjena izvodeći uzbudljiv i razumljiv muzejski postav unutar kojeg se Apoksiomen i njegova priča pokazuju najširoj javnosti.
Koncept muzeja
Muzej i izložba predstavljaju prostornu materijalizaciju ceremonije prolaska kroz razne sobe i hodnike na ‘putu’ do same skulpture. Arhitektonski oblikovano “tijelo” novog Muzeja umetnuto je u prostor definiran vanjskim zidovima i krovom postojeće palače Kvarner.
Scenarij prolaska kroz Muzej sastoji se od 9 vremenski i prostorno oblikovanih scena i zona prolaženja. Prolaskom, doživljavanjem i sadržajnim upoznavanjem raznolikih, osebujnih i upečatljivih prostorija posjetitelj se priprema za finalnu scenu; ulazak sobu kojoj se nalazi samo kip. Posljednju emociju izložbenog postava Muzeja, nakon kulminacije i susreta sa skulpturom, posjetitelj doživljava u vidikovcu na vrhu Muzeja, u prostoriji koja kroz stropna ogledala reflektira sekvence iz lošinjske luke.
Suradnici na projektu Muzeja Apoksiomena
Investitori Muzeja Apoksiomena:
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Grad Mali Lošinj
Koordinacija postava i izvedbe Muzeja Apoksiomena:
Miljenko Domijan, glavni koordinator (Ministarstvo kulture RH), Gari Cappelli i Ana Kučić (Grad Mali Lošinj), Idis Turato (Arhitektonski biro Turato), Iskra Karniš Vidovič (Hrvatski restauratorski zavod)
Voditeljica projekta izgradnje Muzeja Apoksiomena od strane investitora:
Ana Kučić (Grad Mali Lošinj)
Autori arhitektonskog rješenja Muzeja: Idis Turato i Saša Randić
Selektor suradnika za interijer i koncepcija interijera: Idis Turato
Koncept stalnog postava Muzeja:
Iskra Karniš Vidovič, Hrvatski restauratorski zavod / Autorica tekstilne instalacije u Bijeloj sobi: Vanja Ilić u izvedbi Donassy ateliera / Autori koncepta i dizajna Šarene sobe: Kulenturato (David Kulen, Nora Turato) / Autori koncepta i dizajna Žute sobe: MKF&AT (Marino Krstačić-Furić i Ana Tomić) i Bosnić+Dorotić (Maja Bosnić i Ivan Dorotić)
Suradnici na natječajnom arhitektonskom projektu: Janko Jelić, Hrvoje Sedlić, Andrija Čuljak i Damir Šiljeg / Suradnici na izvedbenom arhitektonskom projektu: Ana Staničić i Josip Mičetić / Projektanti konstrukcije: Boris Kirinčić i Ivan Arbanas / Glavni konzultant arhitekta Idisa Turata: Miljenko Domijan / Art konzultant arhitekta Idisa Turata: Nicholas Riis / Konzultant arhitekta Idisa Turata: Ivan Dorotić
Koncept i dizajn vitrina s botanikom u Prolazu masline: Nikolina Jelavić Mitrović / Dizajn izložbenih panoa u Crnoj sobi: Nikolina Jelavić Mitrović / Vizualni identitet Muzeja: Luka Predragović / Audio instalacije u Muzeju: Nora Turato / Dizajn mobilijara, vitrina i zavjesa: Svjetlana Despot, Data by Despot
Glavni izvođač: Radnik d.d., Križevci / Glavni nadzorni inženjer: Davor Matika, DE FINNI d.o.o. / Glavni inženjer gradilišta: Zvonko Kunović / Voditelj radova: Ivica Pejić / Suradnici glavnog nadzornog inženjera: Amir Jelača, Vlado Glavaš, Milan Marić
Muzej Apoksiomena smješten je u palači Kvarner na rivi u Malom Lošinju i bit će trajni dom skulpture Apoksiomena. Brončani kip mladog atlete se nakon pronalaska, dugotrajne restauracije te prezentiranja u brojnim gradovima Hrvatske i važnim svjetskim Muzejima, vratio na Lošinj, u svoj novi dom.
Osoblje Muzeja
Anel Hasić, specijalist za podršku, poslove održavanja i sigurnosti objekta
anel.hasic@muzejapoksiomena.hr
Nikola Andrijčić, muzejski tehničar
nikola.andrijcic@muzejapoksiomena.hr
Realizacija prve radne sezone Muzeja Apoksiomena
Andrea Blažević, v.d. ravnateljica, voditeljica marketinga
Lucija Kunda, kustosica
Maritinela Dragičević, vodič za grupe posjetitelja Muzeja
Petra Dumenčić, vodič za grupe posjetitelja Muzeja
Impressum
Dizajn i izrada web stranice Muzeja Apoksiomena: Shape404
Autori fotografija: Maja Bosnić i Ivan Dorotić
Arheološki crteži: Krešimir Jerko Rončević (Hrvatski restauratorski zavod)
Arhitektonski crteži: Arhitektonski biro Turato
Javni dokumenti
MA plan javne nabave za 2017. godinu (doc)
Izmjene i dopune plana bagatelne nabave za 2016. godinu (doc)
MA bilješke uz GFI 2016. (zip)
Završni obračun 2017. (xls)
MA plan jednostavne nabave 2018. (doc)
MA informacije o korištenju osobnih podataka. (pdf)
MA I. izmjene i dopune plana jednostavne nabave 2018. (doc)
MA - Završni obračun 2018. (xls)
Bilješke uz završni obračun 2018. (docx)
MA plan jednostavne nabave 2019. (docx)
- NAGRADA EU ZA KULTURNU BAŠTINU/ EUROPA NOSTRA NAGRADA 2006. U KATEGORIJI RESTAURIRANJE UMJETNINA
- MUZEJ JE NOMINIRAN ZA NAGRADU „ŽIVA” 2017. GODINE U KATEGORIJI ZA NAJBOLJI SLAVENSKI MUZEJ.
- MUZEJ JE NOMINIRAN ZA NAJBOLJI EUROPSKI MUZEJ 2018., 2020./2021. (EUROPEAN MUSEUM ACADEMY AWARDS)
- DOBITNIK JE ZLATNE PLAKETE MEĐUNARODNE KULTURNE TURISTIČKE NAGRADE „PLAUTILA“ U 2019. GODINI.
- DOBITNIK JE POSEBNOG PRIZNANJA ZA NAJINOVATIVNIJI I KREATIVNIJI POSTAV MUZEJA NA DODJELI NAGRADA ZA EUROPSKI MUZEJ GODINE U 2019. GODINI (EUROPEAN MUSEUM OF THE YEAR AWARD)
- MUZEJ JE NOMINIRAN ZA NAGRADU „ŽIVA” 2022. GODINE U KATEGORIJI ZA NAJBOLJI SLAVENSKI MUZEJ.